CORONAVIRUS

Veelgestelde vragen voor particulieren

Was de levering van uw voertuig gepland voor de komende dagen of weken? Een jaarlijks onderhoud of een dringende herstelling staat op de agenda? Of, integendeel, uw contract loopt binnenkort af en u weet niet zeker wat u onder deze omstandigheden moet doen?

Op deze en vele andere vragen vindt u mogelijks hieronder een antwoord. Deze FAQ wordt voortdurend bijgewerkt aan de hand van de vragen van onze klanten en de evolutie van de situatie.

Weer op de weg!

Vanaf 11 mei zijn onze concessies weer open voor al onze klanten. Daarbij worden strikte hygiënemaatregelen in acht genomen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Ontdek ze in onze verklarende video.

Neemt u uw voertuig weer in gebruik na een lange periode van stilstand? Ontdek hoe u een check-up moet doen in de tweede video.

Ik zou graag een financieringsofferte voor mijn voertuig krijgen, kan dit nu de concessies gesloten zijn?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

We nodigen u dus uit om uw verdeler te bezoeken, hij zal met plezier een financieringsvoorstel opmaken.

Mijn wagen zou een van de komende dagen of weken geleverd worden, wat nu?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

Zijn de aangekondigde levertijden nog geldig?

Meerdere fabrieken werden tijdelijk gesloten en sommige zijn dat nog steeds. Leveranciers hebben ook hun activiteiten stopgezet. Dit zal de komende maanden wachttijden genereren.

Ik heb vragen over mijn maandaflossingen of mijn contract, wat kan ik doen?

Samen zullen we uw vraag analyseren en naar de beste oplossing zoeken. Stuur een mail naar beheer@vdfin.be of bel naar +32 2 233 87 50. Wij zijn beschikbaar om u te helpen.

Mijn onderhoud stond gepland in de komende weken, wat nu? Bestaat er een risico als ik zonder onderhoud met het voertuig blijf rijden?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

We nodigen u dus uit om uw verdeler te bezoeken om een afspraak te maken.

Ik heb zelf motorolie (of een andere bedrijfsvloeistof) bijgevuld omdat mijn onderhoud was geannuleerd. Nochtans heb ik een weCare contract. Word ik terugbetaald?

U kan een aanvraag doen via mail naar wecare@dieteren.be of door te bellen naar +32 2 254 06 99. Gelieve ons het origineel aankoopbewijs of factuur en uw rekeningnummer voor de terugbetaling te bezorgen. Wij aanvaarden de terugbetaling van oliebussen, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof indien u een weCare contract heeft.

Ik krijg een foutmelding over het oliepeil, de snelheidsregelaar, park assist, centrale deurvergrendeling,... Mag ik blijven rijden? Dien ik een beroep te doen op de bijstand? Heb ik recht op een vervangwagen?

De verklikkerlampjes en meldingen op de boordcomputer dienen opgevolgd te worden. Raadpleeg hierbij de handleiding van uw voertuig of contacteer uw concessiehouder.

Er is een technische probleem of schade aan mijn wagen, wat moet ik doen?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

We nodigen u dus uit om uw verdeler te bezoeken om een afspraak te maken.

Mijn wagen staat in panne, ik heb een platte band of een probleem met mijn batterij, wat nu? Kan ik een vervangwagen krijgen?

U kan beroep doen op mobiliteitsgarantie1 van uw merk. Dit assistentienummer vindt u op de merkwebsite. Indien u niet van deze garantie geniet, maar wel bij ons verzekerd bent, kunt u ook beroep doen op de bijstand inbegrepen in uw contract: u vindt het nummer op uw groene kaart.

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

We nodigen u dus uit om uw verdeler te bezoeken om een afspraak te maken.

1 Zolang de wagen waarmee u rijdt altijd volgens de voorschriften onderhouden en hersteld werd door een erkende verdeler, kan u volop genieten van de Assistance, zonder beperking qua leeftijd of kilometerstand van uw wagen.

Ik heb een sterretje in mijn voorruit of mijn volledige autoruit is stuk, kan dit gerepareerd worden?

Gelieve uw concessiehouder te contacteren of de mobiliteitsgarantie1 van uw merk. Dit assistentienummer is te vinden op de website van het merk. Als u niet deze dienst geniet maar bent bij ons verzekerd, kunt u ook contact opnemen met de verzekeringsbijstand via het nummer op uw groene kaart.

1 Zolang de wagen waarmee u rijdt altijd volgens de voorschriften onderhouden en hersteld werd door een erkende verdeler, kan u volop genieten van de Assistance, zonder beperking qua leeftijd of kilometerstand van uw wagen.

Ik moet met mijn wagen naar de keuring, wat gebeurt er nu? Krijg ik een boete?

Vlaanderen

Vanaf maandag 20 april 2020 werden bijna alle keuringsactiviteiten weer hervat. Alle keuringen en herkeuringen zijn alleen mogelijk na afspraak.

Voertuigen die tussen 13 maart en 3 juni naar de keuring moesten gaan, hebben een verlengde geldigheid tot en met 4 november 2020.

 

Wallonië

De technische controlestations zijn vanaf 6/05 opnieuw geopend. De geldigheidsduur van de technische keuringscertificaten die verlopen in maar, april of mei, wordt automatisch met 6 maanden verlengd ; en degene die verlopen in mei wordt met 1 maand verlengd.

 

Brussel

De inspectiecentra zijn vanaf 4/05 opnieuw geopend, enkel op afspraak.

Voor meer informatie over uw regio kunt u terecht op de website van GOCA.

Bent u bij ons verzekerd? Voor mensen die normaal naar de technische keuring tussen 1/03/2020 en 15/05/2020 moesten en na deze datum schade oplopen, zal de verzekering tussenkomen zonder verhaal op de klant.

Mijn bandenwissel stond gepland, wat moet ik doen?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

We nodigen u dus uit om uw verdeler te bezoeken om een afspraak te maken

Ik heb een vraag rond mijn verzekeringscontract, waar kan ik terecht?

Bent u verzekerd via één van onze merken (een product van Actel)? U kan contact opnemen via het gebruikelijk telefoonnummer dat op uw groene kaart staat. Indien nodig kan u ook bellen naar 02/282 36 11.

Ik heb een weCare-contract en ik moet mijn onderhoud laten uitvoeren rijdens de periode van ‘lockdown’. Wat moet ik doen?

Er zal een tolerantie worden toegepast conform de richtlijnen van de constructeur. Concreet dient u ervoor te zorgen niet de 5.000 km of 6 maanden te overschrijden ten opzichte van de onderhoudstermijn die door het voertuig wordt aangegeven.

Zal de garantie van mijn voertuig worden verlengd?

De garantieperiode zal worden verlengd met drie maanden vanaf de oorspronkelijke vervaldatum voor de voertuigen waarvan de garantieperiode afloopt tussen 1 maart 2020 en 31 mei 2020.

Is het mogelijk om uitstel van betaling te bekomen van de weCare dienst?

Gezien er nog diensten actief zijn is er geen opschorting van de maandelijkse betalingen mogelijk  tijdens de inperkingsperiode.

Indien u geconfronteerd wordt met een immobilisatie (panne) van uw voertuig blijft de mobiliteitsgarantie "weCare Assistance" gegarandeerd.

Ondanks de uitzonderlijke situatie blijven onze diensten bereikbaar.

Mijn weCare-contract loopt af tijdens de periode van ‘lockdown’. Wat moet ik doen?

weCare zal rekening houden met het uitzonderlijke karakter van de situatie. Concreet zult u kunnen genieten van een verlenging van de diensten die aan uw contract zijn verbonden voor een duur die overeenkomt met de periode van 'lockdown', verlegd met een eventuele termijn voor de afspraak in de concessie. (Opgelet: de verlenging heeft betrekking op de contractduur en niet op de kilometerstand).

Is het mogelijk om de terugbetaling van mijn autolening van Volkswagen D'Ieteren Finance uit te stellen?

Het is tijdelijk mogelijk om een betalingsuitstel voor 3 maanden aan te vragen. Lees de voorwaarden en details hier.

Mijn contract Klassieke Financiering komt ten einde, verandert er iets?

Er verandert niets. Op het einde van het contract bent u eigenaar van het voertuig. Indien u vragen heeft over uw contract of de maandaflossingen, gelieve een mail te sturen naar financing@vdfin.be of bel naar +32 2 233 87 50.

Mijn AutoCredit contract komt ten einde, wat gebeurt er nu?

Als uw AutoCredit-contract afloopt tijdens of kort na de lockdown, hebt u de mogelijkheid om uw voertuig terug te brengen, de laatste maandelijkse aflossing te betalen of te herfinancieren.

- Indien u uw voertuig wenst terug te brengen, gelieve ons deze keuze mee te delen door ons het eindecontractdocument terug te sturen dat u 3 maanden voor de vervaldatum van uw contract per post hebt ontvangen. Zodra dit document in ons bezit is, nemen wij contact met u op om de te volgen stappen uit te leggen.

- Als u uw laatste maandelijkse betaling wilt herfinancieren, laat het ons dan weten door het eindecontractdocument dat u 3 maanden voor de vervaldatum van uw contract per post hebt ontvangen, terug te sturen. Zodra dit document in ons bezit is, nemen wij contact met u op om uw herfinancieringsaanvraag te analyseren.

- Indien u uw lening op afbetaling volledig wenst af te lossen door de laatste maandelijkse termijn te betalen, laat het ons dan weten door ons het eindecontractdocument terug te sturen dat u 3 maanden voor de vervaldatum van uw contract per post hebt ontvangen. Zodra dit document in ons bezit is, ontvangt u de betalingsvoorwaarden.

Indien u een nieuw voertuig van onze merken heeft besteld of wenst te bestellen, met financiering bij Volkswagen D'Ieteren Finance, en dit ter vervanging van uw huidige AutoCredit dat op zijn einde loopt, kan u met uw verdeler contact openemen, of indien nodig met ons (financing@vdfin.be of +32 2 233 87 50).

Ik heb momenteel minder kilometers met mijn voertuig gereden, wat is hiervan de impact op mijn AutoCredit contract?

Dit heeft geen invloed op uw AutoCredit contract, dat gedurende de looptijd van het contract niet wordt aangepast. Dit kan natuurlijk positief zijn als u uw voertuig aan het einde van het contract wilt verkopen: uw dealer of een derde partij kan bijvoorbeeld bereid zijn om meer te betalen dan de gegarandeerde verkoopoptie (laatste maandelijkse betaling) die vooraf is vastgesteld. Volkswagen D'Ieteren Finance biedt echter geen enkele garantie in dit opzicht.

Ik heb momenteel meer kilometers met mijn voertuig gereden, wat is de impact op mijn AutoCredit contract?

Zoals contractueel vastgelegd, en enkel in geval van teruggave aan D'Ieteren Lease NV, zullen de extra gereden kilometers aan u worden aangerekend volgens een bij het begin van het contract vastgelegde vergoeding. Deze informatie is te vinden op de koopoptie die u enkele dagen na de levering van uw voertuig per post hebt ontvangen. Als u deze informatie niet kunt vinden, stuur dan een e-mail naar beheer@vdfin.be of bel +32 2 233 87 50.

Is Volkswagen D’Ieteren Finance nog bereikbaar?

Ja wij zijn nog steeds bereikbaar. Ook al werken we grotendeels van thuis uit, er is steeds permanentie voorzien om op al uw vragen te kunnen antwoorden.

Stuur dus gerust een mail naar beheer@vdfin.be of bel naar +32 2 233 87 50.

Uw e-mail zal binnen de 2 werkdagen behandeld worden.

Is mijn dealer nog bereikbaar?

Onze concessies stellen alles in het werk om u in alle veiligheid te kunnen verwelkomen. Dit is enkel mogelijk indien wij samen de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren, alsook de per activiteit ingevoerde specifieke maatregelen.

Wij hebben geleidelijk onze naverkoop- en verkoopactiviteiten hervat: maandag 04/05 voor het onthaal, het atelier, het magazijn en de levering (B2B), en maandag 11/05 voor de showrooms en de leveringsactiviteiten (B2C).

6 algemene veiligheidsmaatregelen:

- Elke klant komt op afspraak

- Respecteer social distancing min. 1.5 meter

- Volg de aangeduide éénrichtingsroutes en afstandsmarkeringen

- Alcoholgel is voorzien aan alle toegangsdeuren

- Vriendelijk glimlach in plaats van handdruk geven

- Beschermingsmaatregelen handschoenen, mondmaskers, plexi schermen worden toegepast waar wij min. 1.5 meter niet kunnen garanderen

Uw veiligheid is gegarandeerd bij ons! Ontdek onze hygiënemaatregelen: naar de video.